Marie
Kostková je běžná americká dívka. Její matka Vivien je mírně excentrická
Američanka, která volný čas tráví seancemi na telefonu nebo v kadeřnictví
a její otec je vysokoškolský učitel. František Kostka ale není obyčejný
středostavovský emigrant. Jeho rodina patřila v Čechách
k aristokracii, tedy předtím než jeho předci rozházeli rodinné jmění a než
se o zbytek úpadku postarala majetek zabavující vládnoucí strana. Když americká
rodina Kostkova získá chátrající rodové sídlo Kostka v restituci zpátky,
je to spíš za trest. Zvlášť proto, že rodinné úspory padnou na přemístění na
druhou stranu oceánu. Navíc nemají žádné zkušenosti s péčí o památku a
chybí jim potřebné znalosti českých reálií.
Evžen Boček nesází
na jazykově složitý, ironický humor. Vždyť hlavní hrdinka, která příběh líčí
pomocí svých deníkových záznamů, na složitý jazykový humor nemá dostatečně
dobrou češtinu. I přes vyjadřovací nedokonalost je však schopna trefně
komentovat matku, neschopnou naučit se pár základních frází česky, zato
s neutuchající touhou napodobovat princeznu Dianu; otce, v němž dluhy a
chátrající finančně náročný zámek probudí nepříjemné skrblící sklony; pragmatickou
a sprostou kuchařku s chutí na řádně vypálenou ořechovku; hypochondrického
zahradníka a kastelána, který se netají nenávistí k návštěvníkům a kterého
nejlépe vystihuje cimrmanovské „postavil si hospodu uprostřed lesa, aby mu do
ní nechodili lidi“. Humornost knihy tak
může čtenáři připadat prvoplánovaná, daná absurditou postav a nereálností
situací, do nichž se dostávají – svatba lidovou tvořivostí a zábavou milované
Helenky Vondráčkové či pokoj s nápadnou nacistickou symbolikou, budiž toho
důkazem.
Jedno je
však jisté, Evžen Boček má jasno v tom, jak to na zámcích fungovalo dříve
a jaké psí kusy je třeba provádět v dnešní době pro přilákání a zaujmutí
stále náročnějších návštěvníků. Tento aspekt restituce a péče o památky
popisuje velmi zdařile, vtipně a tak zajímavě, že po přečtení jeho knihy mám
pocit, že neexistuje lepší a kreativnější práce než v marketingu zámku. A pokud
by více rozvíjel tuto „reálnou“ část spíše než absurdní postavy, mohl se
zavděčit i literárním kritikům. Já jsem však ráda, že to neudělal, kniha mne
rozesmála a ráda ji doporučím na sychravé odpoledne. Pokud však máte možnost,
raději si ji od někoho vypůjčete, není to totiž literární dílo, k němuž se
budete často vracet a hledat v něm odpovědi na životní otázky. Navíc ji
lze přečíst rychlostí japonského šinkansenu, neboť je velmi čtivá a zábavná.
Přirovnání
této knihy k filmu Kameňák režiséra Trošky považuji za trefné. Humor je
jednoduchý, nevyžaduje zvláštní znalosti a zkušenosti, neobsahuje filosofické
úvahy, násilí a (světe, div se) ani sex. Nespornou výhodou ale je, že knihu
klidně můžete číst na noční hlídce v lese na táboře bez toho, abyste
šíleli z každého stínu. A taková
literatura se občas dost hodí!
Evžen Boček, Poslední aristokratka,
Druhé město, Brno, 2012
Žádné komentáře:
Okomentovat